Het Gezicht van de Rijnweek

Geplaatst op: 13 maart 2014

Door: Rijnweek

Foto: Saskia Zeller

RHENEN – Achter de schermen wordt weer druk gesleuteld aan de zeventiende editie van de Rijnweek. Al valt dat nu nog niet direct op; de komende tijd des te meer. De PR-Commissie van het festival is druk in de weer om te zorgen dat bezoekers op de hoogte worden gehouden van al het nieuws rondom dit grote familie-evenement.

Door Marco Geijtenbeek

‘De PR-Commissie is het gezicht van de Rijnweek. De stukken die we schrijven, de filmpjes die we maken, de foto’s; dat is wat de mensen zien. Ondanks dat zijn wij slechts een heel klein deel van de Rijnweek. Wij zorgen alleen maar dat mensen zien hoe goed de Rijnweek is georganiseerd.’ aldus Rogier Leuvenink, de oudste rot binnen de PR-commisie met 7 jaar ervaring.

Rogier zorgt voor de website, samen met Tjerk Peters: ‘Het is de eerste plek waar mensen heen gaan om informatie op te vragen. Hier kunnen bezoekers dan ook alles vinden; van programma tot praktische informatie en van nieuws tot contactinformatie. Zo zorgen we ervoor dat een bezoeker voorbereid voor de dag komt op het festival.’ aldus Peters. De Commissie is druk bezig met het maken van een Rijnweek App. Op die manier kunnen bezoekers thuis, op weg naar de Rijnweek of in de Veerwei snel het programma nog even inzien, de routebeschrijving bekijken of de laatste aflevering van Rijnweek TV zien. Peters: ‘Vorig jaar beschikten we al over een mobiele website; die liep heel erg goed. Daarom hebben we besloten een echte app te gaan bouwen, zodat iedereen met een smartphone de Rijnweek goed kan bereiken. Vooral voor de jongeren is dit een aanwinst.’

Naast de website hebben sociale media ook een hele belangrijke functie. Amanda Hol houdt de ruim 1300 volgers en 3300 vrienden van de Rijnweek up to date: ‘ Via Facebook (facebook.com/rijnweek) en Twitter (@Rijnweek) houden we iedereen op de hoogte van al het nieuws rondom de Rijnweek.’ Tijdens de week blijkt het ook een ideaal medium om ontwikkelingen snel door te geven: ‘Vorig jaar moesten bezoekers de eerste avond betalen voor elk toiletbezoek. Dat werd veranderd in een toiletbandje voor de hele avond. Die informatie kan ik dan snel doorgeven aan bezoekers, dan zijn ze weer op de hoogte.’ Maar al het social media verkeer komt niet alleen van Amanda af, ook bezoekers Facebooken en Twitteren heel wat af. ‘We krijgen vaak ideeën binnen van mensen over de programmering of organisatie. Die bespreken we dan weer in vergaderingen en proberen we mee te nemen. Het is dus gelukkig geen eenrichtingsverkeer!’

Op het gebied van sociale media staat er ook een nieuwe ontwikkeling in de steigers. ‘We zijn bezig met het opzetten van een Instagram-account. Hierop kunnen we mooie foto’s maken van achter de schermen tijdens de Rijnweek. Een leuke manier om mensen op de hoogte te houden. En weer eens wat anders dan alleen maar tekst!’ aldus Amanda Hol.

Van 5 tot en met 12 juli zal er nog meer met beelden gedaan worden; Rijnweek-TV komt er ook weer. Dit jaar gemaakt door Rogier Leuvenink, achter de camera, en Marco Geijtenbeek, voor de camera. ‘Het is ontzettend leuk om de Rijnweek voor de camera mee te maken! Elke avond staan we klaar om alle artiesten even voor de camera te krijgen. Gelukkig werkt iedereen altijd mee. En soms krijgen we artiesten zelfs zo gek om rijdend in een golfkarretje geïnterviewd te worden, of springend de opening van de aflevering in te spreken.’, zegt Marco Geijtenbeek, presentator van de journaals. ‘Elk jaar proberen we iets leuks en grappigs uit. Zo hadden we vorig jaar de praatpaal aan het einde van de uitzending, waar bezoekers op weg naar huis nog even hun zegje konden doen. Wat we dit jaar gaan doen, hou ik nog even spannend.’

Vorige week werd bekend gemaakt dat de Rijnweek een samenwerking aangaat met de BDU. Zij publiceren elke week een artikel in de lokale kranten als deze waarin de lezer ook weer op de hoogte gehouden wordt van de recente gebeurtenissen. Die stukjes worden verzorgd door Marco Geijtenbeek en Sander van Tongeren, ook al jaren bij de Rijnweek. ‘Elk jaar bouw je langzaam op naar het moment dat de Rijnweek begonnen is. Ik denk dat je dat terugleest in de stukjes; het gaat steeds meer leven.’ Dit jaar verschijnt er ook weer een Rijnweek Special, een bijlage een week voor het festival waarin alle informatie staat. Die bijlage wordt geschreven door Sander en Marco en opgemaakt door Martijn Okker. Okker verzorgt de gehele huisstijl van de Rijnweek, waar ook flyers onderdeel van zijn. Van Tongeren: ‘En tijdens de week loop ik rond met mijn blocnote om verslag te doen van de week zelf. Die stukjes komen weer op de website te staan en worden kenbaar gemaakt via sociale media. Je hoort het; we werken dus nauw samen met z’n allen!’

© Copyright 2020 - Stichting Rijnweek Rhenen

Website ontwikkeld door: Youngwise | Hosted by: i4PROJECTS 'Gewoon ICT zonder kapsones'